Thursday 19 December 2013

Bagaimana Mencukupkan Gaji?

Saya salin dan tampal dari muka buku....

Pesan Ustaz Mohd Nassru Abdul Latif: 
  1. Bila hari terima gaji, jangan dilupa ibu dan ayah. Perkara pertama buat, transfer untuk mereka dahulu. Banyak atau sedikit, itu tidak penting. Walau mereka berdua mungkin sudah berpendapatan, tetapi berikan kepada mereka sebagai hadiah. Percayalah, duit gaji kita akan cukup! 
  2. Jangan dilupa "Tabung Haji", memotong melalui potongan gaji lebih baik. Anda tahu, apabila kita sudah mendaftar haji, ia bermakna "Nawaitu" itu telah ada! 
  3. Sebagai seorang ayah, ingat kembali urusan anak. Aqiqahkan mereka dahulu, sebelum anda membeli TV LED baru, sebelum menukar sport rim baru.
  4. Sebagai seorang isteri yang bekerja, bantu suami. Tidak salah jika isteri berkata "Duit I, Duit I, Duit suami, Duit I! Tapi, redha itu lebih penting. Suami pula jangan ambik kesempatan atas kebaikan isteri! 
  5. Sebagai isteri yang tidak bekerja, redha dengan apa yang ada. Jangan merungut! Tiada suami yang mahukan kekurangan dalam keluarga. 
  6. Lihat ahli keluarga yang terdekat, siapa yang perlu dibantu? Orang susah, anak yatim? Rezeki kita akan sentiasa cukup jika mendahulukan orang yang dekat!
  7. Jangan kedekut tetapi jangan pula terlalu boros! Memberi makan merupakan sedekah yang sangat mudah. Sekali sekala, apa salahnya belanja kawan2...eratkan ukhuwah!
Senang saja kan nak dapat gaji yang cukup dan berkat? Pada saya, kalau kita asyik mengeluh gaji tak cukup, apatah lagi dengan macam-macam kenaikan ni memang betullah gaji kita tak akan cukup. Bak kata pakar motivasi. Apabila kita asyik mengeluh, ia dah 'trigger' minda separa sedar kita dan apa yang kita keluhkan tu memang akan jadi.

Ok, point pertama saya memang laluinya. Kalau ada satu bulan saya tidak beri pada mak dan ayah, mesti bulan itu saya rasa macam asyik tak cukup duit je. Jadi memang sekarang ini saya tak pernah miss beri pada mak dan ayah, walaupun masa tu duit dah tinggal sikit sebab bayar segala bil.

Point kedua, saya baru je sedar diri. Baru je buka akaun tabung haji dan baru je emel HR supaya membuat pemotongan gaji. 

Point ketiga, sudah pun kami lakukan. Alhamdulillah.

Point keempat, saya tidak kata yang saya bantu suami. Saya kata kami berkongsi segalanya. Pada saya itu tanggungjawab saya juga.

Point kelima, disebabkan saya bekerja point ini tidak relevan pada saya. Tetapi InsyaAllah saya redha dengan apa yang saya dan suami ada.

Point keenam, buat masa sekarang tiada. Tetapi InsyaAllah akan cuba realisasikan.

Point ketujuh memang sentiasa saya dan suami buat. Kami rasa puas dapat belanja kawan-kawan makan. Belanja goreng pisang petang-petang pun ok kan?

Ok, panjang pula entri ni. Saya ni apabila sudah ada idea menulis, panjangla ceritanya. Sudah malam. Mahu tidur.

No comments:

Post a Comment