Tuesday 27 May 2014

Cakap-Cakap Tentang Coklat

Dahulu, coklat Cadburry adalah coklat 'wajib' semasa saya belajar. Maklumlah, ada penyakit migrain dan gastrik. Kiranya coklat ni penyelamat di kala tidak sempat makan.

Apabila berkunjung ke KL Sentral, pastinya Turkish Delight jadi pilihan. Coklat ini jugalah pengikat kasih saya dan suami. Asal berjumpa, pasti dihadiahkan coklat ini pada saya.

Tapi, seingat saya selepas bersalinkan anak kedua saya sudah tidak makan lagi coklat ini. Entah mengapa. Berhenti bergitu sahaja. Kalau teringin makan coklat pun, saya beli jenama Tango ataupun beli coklat yang dijual oleh kawan satu ofis.

Apabila keluar berita tentang adanya DNA babi pada coklat ini, news feed saya di Facebook penuh dengan status tidak halalnya coklat-coklat yang lain. Sekarang timbul pula soal tukar darah dan samak mulut.

Aduhai! Betapa kita ini mudah melatah dengan perkara-perkara begini. Islam itu mudah. Usah disusahkan. Jadi bagaimana pula dengan mualaf yang memang makan babi pada waktu mereka belum Islam. Tidakkah kita terfikir apabila kita mengeluarkan sesuatu isu itu, ia mengusik sensitiviti kaum lain?

Apa yang kita patut buat? Berfikir sebelum bercakap. Berfikir sebelum meletakkan sebarang status di media sosial. Berfikir sebelum melakukan sebarang tindakan 'klik and share'.

Berfikir...

No comments:

Post a Comment