Friday 28 March 2014

Isteri yang Bossy?

Sebagai seorang wanita, ibu dan isteri pastinya kita mahukan yang terbaik dalam hidup. Semuanya perlu sempurna. Baju anak-anak diatur mengikut pasangannya. Baju kita diletakkan satu tempat dalam almari dan baju suami di satu tempat lain dalam almari tersebut.

Dengan anak-anak, kita mengharapkan yang mereka akan mematuhi setiap arahan kita. Kita mengharapkan mereka melakukan sesuatu perkara itu mengikut cara yang kita tetapkan. Kita mahukan mereka sentiasa mendengar kata-kata kita.

Sedarkah kita, perlakuan kita terhadap anak-anak mungkin juga dilakukan kepada suami kita? Saya ada terbaca satu artikel berkenaan seorang isteri yang bertanya kepada suaminya.

"Beritahu saya, apakah yang saya buat pada awak yang menunjukkan saya ini bossy?"

Ini jawapan suaminya:


  1. Apabila awak mengarahkan saya seperti saya ni anak awak.
  2. Apabila saya membantu awak atau berbuat sesuatu dan awak membetulkan saya.
  3. Apabila awak memberitahu saya kerja yang memang saya sudah tahu.
Agak-agak kita perasan ataupun tidak apa yang ukan kepada suami kita? Suami kita bukan anak kita. Dia adalah pasangan kita. Dialah orang yang menyayangi kita. Dia jugalah yang menerima kita seadanya.

Justeru, kita juga perlu menerima dia seadanya. Apabila dia membantu kita dengan kerelaan hatinya, ucapkan terima kasih. Jangan dikomen setiap yang mereka lakukan. Mereka akan terdorong membantu kita pada masa akan datang.

Belajar menghargai orang lain apabila kita mahu diri kita dihargai.

No comments:

Post a Comment